Zoom and Macro

Under the name of Zoom, a set of drawings take shape that aim to explore the extensive world of objects that interest me for different reasons, be they aesthetic (or anti-aesthetic), plastic, functional or even emotional. All of which seen from a different perspective from that observed in my previous works.
Zoom, as a series, aims to develop in two-dimensions the concepts that the Macro series explores in sculpture.
Zoom and Macro act as camera lenses, graduating the scale of measurements with which we perceive what we look at and breaking down the correspondence between the real size of an objects and the size that we perceive depending on how far away from it we are. They act as a kind of traditional magnifying glass that draws us closer to the object worthy of observation even when we keep an appropriate distance in order to view it.
The concepts of Zoom and Macro give the object new dimensions, strengthening its presence and inviting us to explore it, discovering hidden spaces and unnoticed nooks. They break down the physical laws that govern our logic as observers and place us before a growing world, with the same consequences that we would see as Shrinking Men walking through a reality made up of objects whose unsuitable size renders them functionally useless, existing on a scale that is no longer human.
Discovery, surprise and, of course, irony, are aspects that I would like to see hovering around this series of works.
Reality does not exist. And if what exists is the perception that we have of it, why not explore the underlying principles of that perception?

Rómulo Celdrán


Bajo el nombre de Zoom toma forma una serie de dibujos que pretende explorar el extenso mundo de los objetos que me interesan por diversas razones, que abarcan desde lo estético (o antiestético) a lo plástico, lo funcional e incluso lo emocional. Todo ello desde una óptica diferente a la que ha caracterizado mis trabajos anteriores.
Zoom, como serie, intenta desarrollar en el ámbito bidimensional los conceptos que la serie Macro explora en el campo de la escultura.
Zoom y Macro actúan como objetivos de cámara que gradúan la escala de medidas con la que percibimos lo que miramos, que rompen con la correspondencia entre el tamaño real del objeto y el tamaño al que lo percibimos según la distancia que nos separa de él. Actúan a la manera de la lupa tradicional que nos acerca al objeto digno de observación aun cuando mantenemos la distancia adecuada para observarlo.
Los conceptos de Zoom y Macro redimensionan el objeto, potencian su presencia y nos invitan a recorrerlo descubriendo espacios ocultos, rincones desapercibidos. Rompen las leyes físicas que rigen nuestra lógica de observadores y nos sitúan ante un mundo que crece, con iguales consecuencias al que viviríamos como Hombres Menguantes que pasearan por una realidad de objetos inútiles para su uso, por lo inadecuado de su tamaño cuando existen a una escala que ya no es humana.
El descubrimiento, la sorpresa y como no, la ironía son aspectos que me gustaría que sobrevolaran alrededor de esta serie de trabajos.
La realidad no existe. Y si lo que existe es la percepción que tenemos de ella, ¿por qué no explorar los fundamentos de esa percepción?

Rómulo Celdrán