Realism or the concretion of the abstract

Reality does not exist. What we know as real is the physical-chemical mental process that enables us to perceive what is external as we do. We decode the vibration of light and call the end product “reality”.

Even so, faced with the artistic-creative phenomenon, I perceive the way in which mental gears work as a major abstract collage of decomposition, not just of colours, but of elements that shape perception. Thus, the realist artist (an expressive that, despite being a misnomer, constitutes a convention that we recognise) reinterprets that mental abstraction and materialises it, by means of the appropriate technique, as an artistic object that is no longer a copy of that fragment of reality, converting it by a process of decoding, analysis, reinterpretation and subsequent moulding of what will necessarily be, for all the aforementioned reasons, a product of the subjectivity of what is, by its very nature, subjective.

For me, the real and unreal, the concrete and the abstract are confused dualities. An abstraction, although abstract, is a real object and a realist painting is, seen from the appropriate distance, a beautiful mixture of material, brush-strokes and texture that makes it something akin to a plastic abstraction.

I have seen wonderful abstractions on a cement wall, on the rusty bodywork of a car in a scrap yard and on a dirty plastic bag at the end of a rainy day. I have seen beautiful shapes in marvellous abstract works, like someone who sees concrete shapes in a cloud or in Hermann Rorschach’s ink stains.

In some sense, I believe that all thought, including artistic thought, is based on what we take to be real. Everything we imagine, dream or invent has a reference in reality that is deformed to a greater or lesser extent depending on the whim of creative thought. Even those forms that appear to be more abstract and incomprehensible stem from a brain that is full of real references and memories, natural or artificial textures and shapes, of which even the artificial ones are inspired by their natural counterparts.

I think that the human creative-imaginative universe is built by absorbing real images, understood in its broadest sense. The way in which each artist transforms them into a work of art is what we call artistic language and this is, just like the human being, multiple and diverse. There in lies its grandeur.

Rómulo Celdrán


La realidad no existe. Lo que conocemos como real es el proceso mental físico-químico que nos permite percibir lo externo tal y como lo hacemos. Decodificamos la vibración lumínica, llamando “realidad” al producto resultante.

Aún así, situado ante el fenómeno artístico-creador, percibo el funcionamiento de los engranajes mentales como un gran collage abstracto de descomposición, no sólo de colores, sino de elementos que configuran la percepción. Luego el artista mal llamado realista (aunque admitamos esa convención), reinterpreta esa abstracción mental y la materializa, mediante la técnica adecuada, en un objeto artístico que deja de ser una copia de ese fragmento de realidad para convertirse en descodificación, análisis, reinterpretación y posterior plasmación de lo que necesariamente será, por todo lo anterior, un producto de la subjetividad de lo que ya es de por sí, subjetivo.

Lo real y lo irreal, lo concreto y lo abstracto son, para mí, dualidades confusas. Una abstracción no deja por ello de ser un objeto real, y una pintura realista es, vista a la distancia adecuada, una hermosa mezcla de materia, pinceladas y textura que la acercan a la abstracción plástica.

He visto maravillosas abstracciones en una pared de cemento, en la chapa oxidada de un automóvil en un desguace y en una bolsa de plástico sucio tras un día de lluvia. He visto hermosas figuraciones en estupendas obras abstractas, como el que ve formas concretas en una nube o en las manchas de tinta de Hermann Rorschach.

De alguna manera creo que todo el pensamiento, y por tanto también el artístico, parte de lo que entendemos como real. Todo lo imaginado, soñado o inventado tiene el referente real, más o menos deformado a capricho del pensamiento creativo. Incluso las formas aparentemente más abstractas e incomprensibles fluyen de un cerebro repleto de referencias y recuerdos reales, texturas y formas naturales o artificiales, pero incluso estas últimas inspiradas en las primeras.

Pienso que el universo imaginativo-creativo humano se construye por absorción de la imagen real, entendida en su sentido más amplio. La forma en que cada artista la transforma en un objeto de arte es lo que llamamos lenguaje artístico y éste es, al igual que el ser humano, múltiple y diverso. He aquí su grandeza.

Rómulo Celdrán